Segon premi a la modalitat de tecnologia en la XV edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat organitzat pel CRP de Terrassa.

A LA MOLA DES DEL COLL D'ESTENALLES

INTRODUCCIÓ

Amb aquest sender descobrirem el cor de Sant Llorenç del Munt. Anirem a la Mola des del Coll d'Estenalles resseguint la Carena del Pagès, un camí fàcil i de molt bon caminar.

Com podreu observar quan feu l'excursió, el sender es limita a fer aquesta carena, passant pel Coll d'Eres i el Morral del Drac com a punts d'interès. En el meu cas vaig trobar a faltar indrets molt propers i força interessants i a la vegada importants, que personalment penso que per aquells qui no coneixeu massa el parc, seria força recomanable que els visitéssiu; per tant us proposo una petita variant dins del sender com tal, que vosaltres mateixos sereu lliures d'escollir-la o no.

En la meva variant proposo ascendir primer al turó al Montcau, posteriorment al Coll d'Eres, on baixaríem a visitar la Cova Simanya, amb un parell de cavitats contigües. I un cop dalt de la carena del Pagès, un últim desviament per beure aigua de la Font Flàvia i també per contemplar les balmes dels Òbits. Amb tot això fins a La Mola ens sortirien un parell de quilòmetres més, gairebé vuit. Seguint el camí del sender en serien sis.

Sigui un o sigui l'altre, segur que gaudireu molt d'aquesta excursió, el paisatge i l'entorn són dues de les coses que més la destaquen.

La ruta és lineal, si pugeu en cotxe al Coll d'Estenalles haureu de d'anar i tornar. Personalment us recomano fer com ho vaig fer jo al seu dia, agafar la línia del bus-parc a la Plaça de Sant Jordi a Matadepera (només funciona diumenges i festius menys gener i agost) i des de la Mola baixar fins al poble (haureu de caminar uns set-vuit quilòmetres més a no ser que agafeu l'autobús de línia a la Plaça de La Mola.

DADES D'INTERÈS

Previsions segons les dades del mapa de Sant Llorenç

·Coordenades del punt de partida: N 41.669976, E 1.994798

·Distància plantejada: 5.8 quilòmetres (seguint el sender)
·Distància obtinguda en la recerca: 7.84 quilòmetres (seguint el sender+variant)

·Temps plantejat: 2 hores
·Temps total obtingut en la recerca: 4 hores i 25 minuts
·Temps en moviment obtingut en la recerca: 3 hores

·Desnivell positiu: 925 metres

·Termes municipals als quals pertany el sender: Mura, Sant Llorenç Savall i Matadepera

·Data de realització del sender: diumenge 7 de setembre del 2014

COMENTARI DEL SENDER

Sortirem del Coll d'Estenalles a la carretera de Talamanca per agafar el camí que ens indica en direcció al Montcau i la Mola. Anirem guanyant alçada a mesura que avancem, al cap de tres-cents metres girarem un corriol a mà esquerra per pujar al Montcau (mà dreta si voleu seguir el camí homologat, on arribaríem al Coll d'Eres).

Cada vegada tindrem una millor perspectiva de l'entorn, primer del vessant sud i posteriorment del nord; serà quan arribem al cim del Montcau quan podrem gaudir d'unes vistes de circumferència, ens trobarem a mil cinquanta-sis metres d'altitud.

Vistes en direcció al sud (La Mola) des del Montcau
A partir d'aquí començarem a baixar. Tot i ser una zona monolítica, sense camins de terra remarcats, és fàcil anar identificant el camí; quan nosaltres vam recórrer-lo hi havien unes cordes clavades que el senyalava clarament. A part, s'estava duent a terme un pla de restauració del camí per tal de conservar les codines que hi ha pels voltants, segurament per això devien insistir en seguir el camí adient.

Anirem baixant i en deu minuts arribarem al Coll d'Eres.

Coll d'Eres (km 1.6). Elles també van a la cova!
Des d'aquest punt, segons el sender hauríem d'anar en direcció sud-est per anar cap a La Mola; nosaltres, abans, agafarem unes escales en direcció nord-est per baixar a visitar la Cova Simanya

Amb els gairebé quatre-cents metres de profunditat que mesura aquesta cavitat, si portem llanterna i anem ben equipats podrem visitar-ne una bona part (fins allà on ens convingui).

Un cop a fora, si seguíssim el camí més avall trobaríem un parell de coves més petites i més enllà seguiríem baixant fins arribar al Marquet de les Roques, a la Vall d'Horta.

En aquest cas tornarem enrere cap al Coll d'Eres i d'aquí començarem a caminar per la Carena del Pagès, entre el terme de Matadepera per una banda i el de Sant Llorenç Savall per l'altra. Seran gairebé dos quilòmetres tranquils i agradables per un camí ben ample.

El darrer tram de variant que farem serà el següent; en un moment donat veurem un rètol que ens indicarà girar a mà esquerra per baixar a la Font Flàvia i donar la volta al turó per visitar les balmes dels Òbits; és una zona molt maca i des d'aquí es pot veure el cim de La Mola i part de la conca del riu Ripoll.

Els Òbits (km 5.2)
Aquest quilòmetre addicional ens tornarà a portar de nou a la carena i d'aquí ja respectarem la ruta fins al final. De moment el camí continuarà sent ben fàcil però cada vegada s'anirà fent més estret, i un cop arribats al Morral del Drac començarem a pujar de valent cap al cim de La Mola.

El darrer quilòmetre del sender, que coincideix amb el número cinquanta, ens tornarà a mostrar les majestuoses vistes del parc. Un cop a dalt tindrem l'oportunitat de contemplar tot el camí que hem fet, des de la Carena del Pagès fins el Montcau al fons. Si tenim bons ulls també serem capaços de veure els Òbits. I naturalment, si fa un dia clar, la Catalunya que ens envolta; el Montseny, Montserrat, el mar o els Pirineus.

El sender acaba a la Mola, el punt més alt de l'excursió, amb mil cent-quatre metres. Des d'aquí podrem recular fins al Coll d'Estenalles (seguint el camí ràpid òbviament) o baixar a Matadepera pel camí dels monjos.