Segon premi a la modalitat de tecnologia en la XV edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat organitzat pel CRP de Terrassa.

A SANT JAUME DE VALLHONESTA PEL CAMÍ DELS MAQUIS

INTRODUCCIÓ

Recuperem la Serra de Vallhonesta dins del terme de Sant Vicenç de Castellet. El nom de Vallhonesta significa "vall de bons terrenys".

En aquesta ocasió ens desviarem des de Sant Vicenç per la carretera BV-1229 per tal d'agafar un trencall dos quilòmetres i mig més amunt. Des d'aquest punt agafarem una pista que ens conduirà al camí de Vallhonesta, al cap d'un quilòmetre i mig arribarem al punt d'inici del sender.

És un itinerari d'interès paisatgístic i de temàtica històrica al voltant de l'antic hostal de Sant Jaume de Vallhonesta vinculat al camí ral del coll de Daví, un sender històric que va des de Barcelona fins a Manresa que passa per la Serra de l'Obac des de la Barata fins al Pont de Vilomara.

Farem la pujada per uns dels camins que feien servir els maquis per amagar-se de la guàrdia civil i passar d'una banda a l'altra de la muntanya per poder fer les seves activitats clandestines amb el suport d'alguns dels masos de la zona.

Passarem també pel veïnat de Vallhonesta, un indret humanitzat des de molt antic amb boniques cases de pagès.

Aquest itinerari permet enllaçar amb l'SL-C 53 "De Sant Vicenç de Castellet a Sant Pere de Vallhonesta" i també amb el GR 4, que va de Puigcerdà a Montserrat i viceversa.

DADES D'INTERÈS

·Termes municipals als quals pertany el sender: Sant Vicenç de Castellet

·Data de realització del sender: dilluns 8 de desembre del 2014

COMENTARI DEL SENDER

Començarem a caminar pel camí dels maquis, situat al vessant hidrogràfic dret del torrent de Rubió. La pujada serà suau i constant en tot moment i mica en mica anirem guanyant vistes de la Serra de Vallhonesta. Quan portem uns mil set-cents metres de recorregut arribarem a la Balma del Sequer. Fàcilment identificable negligint les indicacions.

Balma del Sequer (km 1.7)

A partir d'aquí girarem rumb cap al sud per agafar a mà esquerra el camí que ens pujarà fins a l'ermita de Sant Jaume de Vallhonesta. Hi arribarem just al tercer quilòmetre de l'excursió i en aquest punt podrem descansar una bona estona per contemplar l'ermita i l'hostal de Sant Jaume, juntament amb el paisatge ens ofereix l'altra banda del coll. Si ens hi fixem, ben al fons podrem veure el Montcau i més cap a la dreta el massís del Castellsapera.

Comentant una mica el lloc on ens trobem, en primer lloc destacarem l'ermita de Sant Jaume. Un temple romànic renovat el segle XV. I en segon lloc l'hostal que porta el mateix nom, un dels masos més antics de la Serra de Vallhonesta al qual podem donar-li un cop d'ull al seu interior i fins i tot també podem sortir a una balconada.

Hostal de Sant Jaume de Vallhonesta (km 3)

Aquesta barraca no em costa el nom
ni la tinc geolocalitzada, la trobareu
baixant abans d'arribar a la pista forestal
Feta aquesta visita, abans de marxar afegirem que just darrere de l'ermita (mirant-la des de la porta d'entrada) hi trobarem uns esglaons que ens portaran en menys d'un minut a la font de Sant Jaume, tot i que si anem en èpoques estivals difícilment trobarem aigua rajant.

Abandonem Sant Jaume i refem aquests quatre-cents metres fins poc abans d'arribar al camí dels maquis, ja que des del mateix coll que es troba al costat el seguirem paral·lelament fins arribar a la pista forestal.

Els darrers dos quilòmetres del sender seran per la pista i ens faran passar per diferents masos que conformen Vallhonesta. Passades aquestes cases arribarem a un encreuament de camins, on estarem seguint també una part del sender cinquanta-tres, el que va fins a Sant Pere de Vallhonesta.

Finalment, arribarem de nou al punt d'inici del sender després de fer una volta circular completa.