Segon premi a la modalitat de tecnologia en la XV edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat organitzat pel CRP de Terrassa.

BALMES, MASIES I MOLINS

INTRODUCCIÓ

Continuem a Mura per realitzar un sender un pèl més llarg que l'anterior i més curt que el proper. En aquest cas anirem cap a l'oest per descobrir una il·lustració espectacular de l'ocupació humana del massís.

Tal i com diu el títol, visitarem balmes, masies i algun molí, sent la balma l'element més rellevant sense cap mena de dubte. El sender ens portarà a conèixer el Puig de la Balma, un conjunt històric i cultural d'agroturisme del segle XII.

Serà una ruta com quasi totes les altres, fàcil, agradable i molt amena.

DADES D'INTERÈS

·Temps total obtingut en la recerca: 1 hora 25 minuts
·Temps en moviment obtingut en la recerca: 1 hora 10 minuts

·Desnivell positiu: 165 metres

·Termes municipals als quals pertany el sender: Mura

·Data de realització del sender: dissabte 25 d'octubre del 2014

COMENTARI DEL SENDER

Molí del Mig i Cal Miqueló (km 1)
Començarem pel mateix lloc que arrenquen els altres senders, en aquest cas baixarem per la riera de les Nespres durant una bona estona; passant per un molí de farina i més endavant per l'àrea d'esplai. Des d'aquí seguirem caminant sis-cents metres més fins arribar al molí del Mig, un mas del segle XI on s'hi pot veure un molí tradicional que s'havia fet oli, farina o vi; a més de vendre's productes de proximitat. Aquest molí funcionava gràcies a un salt d'aigua que s'aconseguia mitjançant un embassament tancat per una resclosa. Al costat del molí es troba la masia de Cal Miqueló.

A partir d'ara farem un gir d'angle recte, ens dirigirem cap al sud per situar-nos al vessant
oest de la muntanya; deixarem enrere la riera de les Nespres i començarem a resseguir la riera dels Codolosos, que ens acompanyarà fins al puig.

Entrarem per un petit corriol de quatre-cents metres fins arribar al mas de la Vila. A continuació creuarem uns camps de conreu i una granja d'ovelles, i finalment entrarem a la pista que ens portarà al Puig de la Balma.

Mas de la Vila (km 1.7)

A mesura que ens hi anem acostant descobrirem la seva forma tan espectacular, no hem d'oblidar que es tracta d'un puig -deu ser que els puigs són brillants!-. És ben bé una enorme masia incrustada a la roca.

Puig de la Balma (km 2.1)
Quan entrem el primer que veurem serà el porxo, on s'hi troba un petit museu que acull una extensa col·lecció d'estris i utensilis utilitzats en les feines diàries del mas, generació rera generació. Més endavant sortirem a un cel obert, des d'un safareig podrem contemplar bona part de la vall que hem caminat i observar de ben a prop les balconades del mas i algunes finestres ben curioses.

A banda d'un menjador, el Puig de la Balma és un hostal per dormir-hi. També hi ha una piscina i una petita capella com a serveis que ofereix.

Feta aquesta visita ràpida, recularem uns quatre-cents metres fins arribar vora la riera. Des d'aquí veurem d'on hem vingut, del nord, i en aquest cas continuarem cap al sud però de seguida ens anirem dirigint cap al nord-est per anar fent via cap a Mura.

Creu de la Vila (km 3.6)
Ara caminarem una estona pel vessant oest de la muntanya, en cas de fer-ho a la tarda serà un tram ben solejat. Entre clarianes i parts més frondoses arribarem a la Creu de la Vila; des d'aquí ja albirarem Mura, per tant ens situarem al vessant nord i baixarem en picat fins arribar al poble. Abans però, encara ens quedarà un deure pendent del sender anterior: visitar la font de la Coma.

Des d'aquí anirem caminant cap a la riera de les Nespres fins arribar de nou al centre d'informació.