Segon premi a la modalitat de tecnologia en la XV edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat organitzat pel CRP de Terrassa.

CASTELL DE PERA

INTRODUCCIÓ

En aquest cas anirem cap al terme de Sant Llorenç Savall. Una vila d'uns dos-mil cinc-cents habitants situada al Vallès Occidental, en la seva part més septentrional.

I dic terme perquè des de la Vall d'Horta ens trobem a uns tres quilòmetres del poble de Sant Llorenç, per tant el sender no ens el donarà a conèixer tot i que abans o després hi podem passar a donar un cop d'ull.

El torrent de la Vall d'Horta drena la part més oriental del massís de Sant Llorenç. S'origina en la unió del torrent de la Font del Llor i el torrent de Pregona. Després de recórrer uns tres quilòmetres desemboca al riu Ripoll; el mateix punt per on s'agafa la pista d'asfalt que ens portarà a l'inici d'aquest sender. Just davant d'un pont del mateix torrent.

En el primer tram la caminada no és massa dificultosa, gaudirem d'una casa magnífica d'estil neoromànic i posteriorment, ens enfilarem per una carena on gaudirem d'unes vistes espectaculars del vessant oriental de tot el massís de Sant Llorenç del Munt, amb la Mola al fons. Arribarem dalt d'un coll i grimparem una mica per pujar fins dalt d'un castell enrunat; després baixarem per una altra carena fins al punt de partida.

DADES D'INTERÈS

·Termes municipals als quals pertany el sender: Sant Llorenç Savall

·Data de realització del sender: dissabte 27 de setembre del 2014

COMENTARI DEL SENDER

Començarem per una pista forestal i al cap d'uns set-cents metres arribarem al primer punt d'interès del sender. El Marquet de les Roques. Un edifici com hem dit d'estil neoromànic, tot ell vermellós. Va ser dissenyat per l'arquitecte Batllevell al final del segle XIX i aixecat sobre un antic mas del segle XIII. A l'arribar, si seguim els senyals indicadors creuarem la riera i de seguida ens trobarem als peus d'aquesta casa.

Ens dirigirem cap a l'est, poc abans d'abandonar el Marquet hi trobem el forn d'obra del Marquet de les Roques (N 41.677818, E 2.020554). Des d'aquí baixarem una mica per tornar al torrent de la Vall d'Horta. Durant aquesta estona estarem traçant un tros del GR-5, el sender de gran recorregut dels Parc Naturals, al seu pas per Sant Llorenç, de dos-cents deu quilòmetres de recorregut, començant a Sitges i acabant a Canet de Mar i viceversa. Si ens hi fixem, un cop arribem a l'encontre de camins veurem que ens trobem al mateix pont del començament; simplement hem donat una volta que no val la pena estalviar-se, ja que el Marquet de les Roques és de visita obligada gairebé!

Continuarem uns tres-cents metres més per la pista, passant per davant de la masia de Can Brossa, i en un moment donat girarem a mà dreta per enfilar-nos a una carena ja en direcció cap al Castell de Pera. Durant un quilòmetre llarg recorrerem aquest tram on mica en mica s'aniran fent cada vegada més visibles les vistes de tot el vessant est de Sant Llorenç, la Carena dels Emprius al nostre davant, i a la dreta la llarga Serra de les Garses.

Vistes de Sant Llorenç, la roca que es troba just a l'esquerra d'on al fons es veu el cim de La Mola, és l'anomenada Màquina del Tren, juntament amb la Roca Mur.

Turó del Castell de Pera
Amb paciència ens anirem acostant al turó del Castell de Pera, atenció a no confondre el nom amb el Castellsapera, situat a la Serra de l'Obac al terme municipal de Terrassa. Tornarem a sortir a la mateixa pista d'abans i arribarem al Coll d'Agramunt, aquí sí que ens hem estalviat un bon tros. A partir d'ara comença el tros d'anada i tornada cap al castell, després tornarem a ser aquí per agafar una altra carena i baixar.

Ara agafarem el camí cap al castell i en tres-cents metres ens hi plantarem. Alguna de la informació que podrem llegir al plafó de dalt ens explica que aquest castell està documentat al segle X, quan és anomenat Castrum Petra

Capella de Santa Maria enrunada
Vistes des del Castell en sentit nord-est

Després de la visita començarem a recular fins arribar de nou al coll. A partir d'aquí seguirem la Carena de la Muntada. Durant aquest quilòmetre i mig caldrà anar amb compte ja que en algun punt el camí forma una pendent considerable.

Si ens hi fixem, el paisatge demostra clarament el resultat d'uns incendis que van haver-hi l'any 2003 en aquesta zona.

Carena de la Muntada

Arribarem a la masia de la Muntada i a partir d'aquí ens dirigirem de nou cap al punt d'inici, que ens quedarà a menys de mig quilòmetre.